Dálkově ovládaný tuner MLA s kapacitní vazbou | OK1CPR

Dálkově ovládaný tuner MLA s kapacitní vazbou

small_DSC_0084 Zkušenosti získané dlouholetým laborováním s MLA anténami jsem zúročil při stavbě dálkově ovládaného tuneru pro ladění magnetických smyčkových antén.

Koncepci jsem pojal jako zakrytovaný tuner pro venkovní umístění s možností výměny smyčky. Tuner obsahuje dva proměnné kondenzátory. Jeden pro frekvenční ladění a druhý pro přizpůsobení kapacitní vazbou. Oba kondenzátory jsou dálkově ovládané a ladicí je navíc vybaven i koncovými kontakty. Plastová krabice s tunerem obsahuje i frekvenční výhybku oddělující VF a PWM. Oba kondenzátory jsou osazeny stejnosměrnými motorky na 12V s integrovanou převodovkou s výslednou rychlostí otáčení 2 otáčky za minutu. Řídicí signál PWM je směrován na správný motor přes přepínací relé, které je ovládáno nezávislým kabelem. Případně je možno signál PWM přesměrovat i ručně pomocí přepínače uvnitř krabice tuneru.

Tuner je ovládán k tomu zhotovenou kontrolní jednotkou, která zajistí automatické naladění. Informace o přizpůsobení (SWR) získává jednotka komunikací s TRX FT991 a automaticky pak řídí natáčení ladicího kondenzátoru. Přizpůsobovací kondenzátor je nutné poprvé v dané konfiguraci smyčky naladit pomocí kontrolní jednotky (v ručním režimu). Po prvním naladění si kontrolní jednotka již hlídá odladění TRXu a po vyvolání automatického ladění sama následně v rychlosti doladí anténu. Během procesu ladění přepne TRX na nízký výkon, zaklíčuje a po ukončení ladění vrátí nastavení do původního stavu. Tuto ladicí jednotku je možné použít i pro ovládání továrních magnetických antén  od firmy MFJ (MFJ-1788 / 1786), kdy stisknutím jediného tlačítka na ovládací jednotce se tato anténa „sama“ naladí.

Trochu jsem se potýkal s problémem, jak vyřešit mechanické vůle při změně směru otáčení kondenzátoru. Výrobce MFJ u svých smyček používá pružinu, vytvářející zpětný tah, která tyto vůle eliminuje. V mém případě se mi toto řešení neosvědčilo. Měl jsem problémy s vlastní pružinou i mechanických uchycením a také se spolehlivostí. Proto jsem zvolil jednodušší a dle mého názoru lepší řešení. Při reverzaci směru spustím chod motoru krátkým impulsem (doba je nastavitelná) a motor přenastaví vůle v převodovce na opačnou stranu. Funguje to výborně!

Více o kontrolní jednotce v příštím příspěvku …

 

vymezeni vuli

 

 



Napsat komentář

„Pes, kterého uzdravíš, tě nikdy nekousne. To je hlavní rozdíl mezi zvířetem a člověkem.“ Mark Twain